Dimecres 28 de juny de 2017
    castellano  
Notícies
Agenda
Altres Notícies
Divendres 19 de maig
Actualització del brot de toxiinfecció alimentària per la ingesta de tonyina
Dijous 11 de maig
Intoxicació alimentària per histamina per consum de tonyina
2 de febrer de 2017
INFORMACIÓ ALS AFECTATS PER LA CLÀUSULA SÒL PER PRESENTAR LES SEVES RECLAMACIONS
22 de desembre de 2016
AFECTATS CLÀUSULA SÒL : UNAE INSTA A LA BANCA A COMPLIR LA SENTÈNCIA DEL TJUE SENSE NECESSITAT DE RECÓRRER ALS JUTJATS
29 de novembre de 2016s
INFORMACIO PRACTICA PER PERSONES EN SITUACIO DE POBRESA ENERGETICA
 
Notícies
 
 
AECOSAN CONSIDERA QUE LES EMPRESES PODEN UTILITZAR NUMERACIONS 902 EN ELS SEUS SERVEIS D’ATENCIÓ AL CLIENT
19 d'abril de 2017
El màxim organisme de consum de l’Estat espanyol contradiu una sentència recent del TJUE, i fins i tot la pròpia normativa espanyola i comunitària.

La normativa espanyola estipula que les empreses que prestin serveis bàsics han de disposar de números d’atenció al client que no suposin cap sobrecost. És a dir, no poden ser números de tarifació addicional que suposin un encariment de la factura al no trobar-se inclosos en les tarifes planes dels operadors de telefonia (trucades nacionals o provincials). El Codi de Consum de Catalunya va anar més enllà i va dictar que per atendre queixes i reclamacions aquests números havien de ser totalment gratuïts.

No obstant, són moltes les empreses de serveis que no han fet cap cas a aquestes normatives, i encara a dia d’avui cal trucar un 902 per contactar amb el seu servei d’atenció al client: operadors de telefonia, bancs, companyies d’assegurances, aerolínies, etc.

Una recent sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) declarava il·legal que existeixin números d’atenció al client postventa que suposin un cost superior a una “trucada normal”. Aquesta sentencia es va produir fruit de la reclamació efectuada per un consumidor Alemany, és a dir que aquesta pràctica sembla habitual també a d’altres països.

El TJUE ens remet a la Directiva Europea aprovada al 2011, i fa incís en que si les empreses cobren un cost afegit per les trucades al servei d’atenció al client, podria donar-se una limitació als consumidors per poder sol·licitar aclariments sobre el seu contracte, o reclamar el compliment dels seus drets.

Quan tot semblava indicar que per fi s’obligaria a les empreses a modificar aquest tipus de numeracions, l’Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición (AECOSAN) apareix en escena i afirma que els 902 no es poden considerar números de tarifació addicional. Una defensa de les línies 902 que no té cap sentit aparent, ja que la sentencia del TJUE especifica que no pot suposar un cost superior a una trucada habitual de línia fixa geogràfica, o trucada de mòbil estàndar. Sens dubte un 902 és un cost afegit a aquest tipus de trucades.

Intentar trobar el sentit a aquesta postura de AECOSAN només s’explica en la defensa dels interessos de grans companyies com BBVA, Mapfre, Banco Popular, Sanitas, Seguros Santa Lucía, Correos, Renfe, Endesa, El Corte Inglés, Supermercados DIA, Ryanair, Vueling, Iberia, etc.

Recordem que la normativa espanyola ja recull que els telèfons d’atenció al client de les empreses de serveis bàsics no poden suposar un cost afegit, per tant la postura de l’organisme que ha de vetllar perquè es respectin els drets dels consumidors a l’estat espanyol és inexplicable, o bé perillosament explicable.

902
 
C/Roger de Llúria, 44, 3er 3ª 08009 Barcelona Tel. 93 301 26 27