Dimecres 28 de juny de 2017
    castellano  
Qui som
Gabinet jurídic
Vols fer-te soci?
FAQ
Links d'interès
 
 
FAQ
 

Aquí tens les preguntes més freqüents; si vols enviar una pregunta omple el formulari fent clic aquí.

1. El meu contracte d'arrendament és de l'any 1996; el propietari em vol repercutir el 12% d'unes obres de conservació de l'immoble on visc de forma proporcional a la superficie del total de la finca; té dret a repercutir-me aquestes obres?

Segons la nova LAU 1994, en els contractes d'arrendament formalitzats a partir de l'1 de gener de 1995, el propietari no podrà repercutir les obres de conservació de l'immoble, send nules les claúsules del contracte d'arrendament que estableixin el contrari; l'única posibilitat de què li repercuteixi aquestes obres es que haguéssin arribat les dos parts a un pacte exprés, i sempre que es pacti després de nascut el dret de reparació.

2. M'he comprat unes sabates. Quan arribo a casa m'adono que no són del color exacte que jo volia. Tinc dret a canviar-les?

Tindria dret a canviar-les si tinguessin un defecte o tara. Si estan en perfecte estat, la botiga els pot canviar per deferència comercial. Però l'establiment no té l'obligació de canviar articles en bon estat, si no és que a l'establiment existeix un rètol anunciant aquesta possibilitat de canvi.

3. Quant de temps tinc per reclamar i exigir a una companyia asseguradora el pagament d'una indemnització?

Si es tracta d'una pòlissa d'assegurança de danys, l'acció per reclamar és de 2 anys. Si es tracta d'una assegurança de persones, el termini és de 5 anys.

4. Fa 4 anys que vaig comprar una nevera que encara està en garantia i la porta del frigorífic no funciona. La marca diu que no té peces de recanvi i que he de pagar 300 euros per una nevera nova. Quin són els meus drets?

El fabricant, per llei, està obligat a mantenir stock de recanvis durant un mínim de 5 anys comptats a partir del cessament de la fabricació del producte. Si no disposen del recanvi, i estant en garantia, li han de portar una nevera nova sense cap cost addicional.

5. L'empresa propietària de l'edifici on tinc llogat un pis des de fa 30 anys ha prohibit a tots els llogaters d'accedir al terrat de l'immoble. Jo sóc dels pocs llogaters que encara utilitzo els estenedors que hi ha al terrat, però l'empresa diu que el meu lloguer només abarca l'interior del pis, i mai la resta de l'edifici.

És cert que el lloguer s'entén que comprèn només l'interior de la vivenda, però també ho és que la propietat està obligada a prestar uns determinats serveis als llogaters, com són l'ascensor, la porteria, etc. Aquesta obligació pot venir determinada per llei, pel mateix contracte signat o fins i tot per acord verbal. De manera que el llogater ha de poder seguir gaudint dels serveis de l'edifici, com és el de l'estenedor del terrat, si en el seu moment es va pactar així.

6. Vaig comprar un patinet que no vaig poder entregar al meu afillat fins al cap d'un mes i mig. Quan finalment el va provar, va resultar que tenia un defecte de fabricació. Però quan vaig tornar a la botiga per tal que me'l reparessin, no ho van voler fer, al·legant que el ticket de compra ja posava que els canvis només es farien dintre els primers 20 dies posteriors a la compra. Em sembla injust. Què puc fer?.

Qualsevol objecte que es vengui ha de tenir uns requisits mínims de qualitat, d'acord amb la informació que es facilita. En cas que no es reuneixin aquests requisits, el venedor ha de respondre dels defectes no visibles durant un període mínim de 6 mesos, s'hagi entregat o no document de garantia. En el cas que es planteja, queda clar que el venedor hauria d'haver procedit a la reparació, si hagués estat possible, o bé al canvi. En el seu defecte hauria d'haver tornat el preu pagat.

7. En obrir la porta d'entrada a casa, se'm va trencar el pany. Per aquest motiu vaig trucar a uns d'aquests serveis de 24 hores que es troben a les pàgines grogues perquè vinguèssin ràpidament a reparar-lo. Em van advertir que cobrarien 35 euros per desplaçament, cosa que vaig acceptar. Però després de 10 minuts de feina em van fer una factura per valor de 280 euros, incloent conceptes de nocturnitat (no eren ni les 22 hores), urgència, etc. Vaig haver de pagar davant l'actitud amenaçadora de l'operari, però voldria saber si tinc alguna possibilitat de reclamar.

Per una banda, l'operari tenia l'obligació d'oferir-li per escrit la confecció d'un pressupost previ (ha de ser l'operari qui ha de provar que li va fer aquest oferiment). Per altra banda, no hi pot haver acord entre consumidor i empresa si una de les parts desconeix totalment quines seran les seves obligacions. Per tant, vostè tindria dret a reclamar la diferència entre el preu que se li va cobrar i el cost real del servei que se li va prestar (es podria recórrer per exemple als preus orientatius del gremi).

 

 
C/Roger de Llúria, 44, 3er 3ª 08009 Barcelona Tel. 93 301 26 27