25 | 04 | 2025

El mercat de vehicles de segona mà ha experimentat un auge notable en els darrers anys, impulsat per factors com els efectes de la inflació, i les dificultats de subministrament com la manca de semiconductors. Aquest context ha portat moltes persones consumidores a optar per vehicles d’ocasió com una alternativa més viable i econòmica en comparació als cotxes nous. Tanmateix, aquest creixement en la demanda ha vingut acompanyat d’una preocupant proliferació de problemes, abusos i pràctiques poc transparents per part de certs concessionaris.

Un dels punts que ha generat més reclamacions és el pagament de senyals per reservar un vehicle. En nombrosos casos, els concessionaris han aprofitat les clàusules en lletra petita per imposar condicions que dificulten la formalització de la compra dins dels terminis acordats. Per exemple, el comprador pot veure denegat el finançament que se li havia promès, o el concessionari pot sol·licitar documentació suplementària que retarda el procés de compra, exhaurint el termini pactat. També s'ha detectat com s'informa de problemes mecànics del vehicle un cop realitzada la paga i senyal, provocant que la persona consumidora es culgui tirar enrera. En aquest escenari, el comprador pot perdre els diners avançats com a senyal, un import que pot arribar a ser de centenars d’euros.

El tema de la garantia legal també genera importants conflictes. Tot i que la normativa estableix que el concessionari ha d’assumir la responsabilitat per les reparacions necessàries en el període de garantia, molts venedors deriven aquesta responsabilitat a asseguradores que sovint es neguen a cobrir aquestes reparacions. En altres casos, les reparacions es demoren durant mesos a causa dels tràmits burocràtics entre el concessionari i les asseguradores, deixant les persones compradores sense vehicle i amb greus inconvenients. A més, hi ha concessionaris que limiten les reparacions a només algunes averies, o atribueixen els problemes detectats a qüestions de “manteniment”, fent recaure la despesa sobre la persona consumidora. Això ha provocat que molts afectats es trobin atrapats en disputes costoses que poden superar els milers d’euros.

Un altre aspecte preocupant són les pràctiques relacionades amb la ubicació dels vehicles. En moltes ocasions, els concessionaris ofereixen vehicles ubicats en altres ciutats, fet que impedeix a les persones consumidores inspeccionar el cotxe abans de comprar-lo. Quan el vehicle és finalment traslladat, el comprador pot trobar-se amb un automòbil en condicions inferiors a les promeses inicials, amb desgasts no especificats o amb accessoris absents. Això s’agreuja amb la dificultat de recuperar l’import pagat com a senyal si decideix no completar la compra.

El parc mòbil espanyol també està experimentant un envelliment progressiu com a resultat d’aquestes dinàmiques. La mitjana d’antiguitat dels vehicles supera actualment els 13 anys, una xifra que genera preocupació per l’impacte ambiental i la seguretat viària, en un context en què els cotxes més vells són menys eficients energèticament, contaminen més i no disposen de les tecnologies modernes de seguretat.

Des de Federació UNAE Catalunya alertem que també s’han detectat pràctiques abusives en la valoració i compra de vehicles de segona mà. Malgrat les promeses inicials sobre el valor del cotxe lliurat a canvi, en molts casos les persones consumidores han rebut menys diners del que s’havia acordat, amb justificacions com “problemes per vendre el vehicle” o excuses relacionades amb la situació del mercat. A més, hi ha concessionaris que ofereixen valoracions inicials atractives a través de plataformes en línia, però que després, en la transacció final, rebaixen substancialment el preu acordat.

Finalment, és freqüent trobar clàusules en els contractes que limiten les responsabilitats del venedor sobre desperfectes especificats com a “desgast” del vehicle, fet que impedeix a les persones consumidores reclamar reparacions fins i tot durant el període de garantia.

En aquest context, Federació UNAE Catalunya insisteix en la necessitat de ser extremadament curosos abans de comprar un vehicle d’ocasió. Es recomana realitzar una revisió exhaustiva del cotxe per part d’una persona professional independent i evitar les transaccions amb concessionaris que no permeten aquesta inspecció. A més, és imprescindible llegir atentament les clàusules del contracte i documentar totes les promeses efectuades pel venedor.

Federació UNAE Catalunya també anima les persones consumidores a denunciar qualsevol pràctica abusiva i a contactar amb les organitzacions de defensa dels drets de consum per rebre suport. Finalment, us facilitem consells pràtics a tenir en compte abans de comprar un vehicle de segona mà.

  • Revisió independent del vehicle: Sempre que sigui possible, sol·liciteu una revisió del vehicle per part d’una persona professional independent abans de signar el contracte. Això permetrà detectar possibles desperfectes o vicios ocults que podrien no ser evidents en una primera inspecció.

  • Lectura detallada del contracte: Llegiu atentament les clàusules del contracte abans de signar-lo. Fixeu-vos en qualsevol menció a desgasts o limitacions de la garantia, ja que aquests aspectes podrien ser utilitzats pel venedor per evitar responsabilitats futures.

  • Documentació de promeses: Insistiu que totes les promeses efectuades pel concessionari (com ara el lliurament de dues claus o la inclusió d’accessoris específics) quedin per escrit al contracte. Això proporciona una prova documental en cas de conflicte.

  • Eviteu els pagaments avançats sense garanties: Quan es requereixi una senyal, assegureu-vos que les condicions d'aquesta estiguin clarament especificades i que no incloguin clàusules abusives. Si teniu dubtes, consulteu amb professionals abans de realitzar el pagament.

  • Garantia i cobertures: Comproveu que la garantia esmentada s’ajusti a la normativa legal i exigiu que les seves condicions quedin detallades al contracte. Si el concessionari deriva aquesta responsabilitat a una asseguradora, demaneu informació clara sobre les condicions de la cobertura.

  • Comparació de preus: Investigueu els preus de vehicles similars en altres concessionaris per assegurar-te que estàs obtenint un preu just. Eviteu caure en ofertes que semblen massa bones per ser veritat, ja que podrien amagar problemes futurs.

  • Intervenció de professionals: Si teniu dubtes o sospites sobre algun aspecte de la transacció, consulteu amb organitzacions de persones consumidores o serveis públics de consum. Això pot evitar situacions de risc i proporcionar suport en cas de problemes.