14 | 03 | 2025

Declaració

 De les entitats defensores dels drets de consum AICEC-ADICAE, CUS-ACPB, FACUA, UCC, UNAE i de Barcelona Comerç com representant del comerç de proximitat

 

“Ser consumidor, per definició, ens inclou a tots”. La frase va ser pronunciada pel president John F. Kennedy davant el Congrés dels Estats Units el 15 de març de 1962 i avui és mes vigent que mai. Aquesta data va ser escollida per la Organization of Consumers Union (IOCU) el 1983 per celebrar el dia del consumidor.

Des de Barcelona Comerç entenem que les persones consumidores són la clau i la base de nostra feina. Considerem que si volen complir amb els nostres objectius, l’oferiment de béns i serveis ha d’incloure una informació adequada i uns valors afegits que ens diferenciï d’altres sistemes de venda i d’altres formats de comerç.

Un bon exemple del poder de les persones consumidores i de la importància de la pedagogia,  va ser la introducció de l’euro. Tothom recordem com vam utilitzar la nova moneda, en part gràcies als canvis en les botigues i les explicacions que ens donaven. I, més recentment, no podem oblidar com en els períodes de confinament durant la pandèmia de la Covid 19 aquestes botigues van esdevenir  punt “de trobada” ja que eren dels escassos llocs que van romadre oberts. En ambdós casos el comerç de proximitat va anar mes enllà de la seva tasca que es vendre productes. Comerç i consum de proximitat són dues cares de la mateixa moneda.

Des de AICEC-ADICAE, CUS-ACPB, FACUA, UCC, UNAE i des de Barcelona Comerç volem contribuir a aquesta estreta relació entre comerciants i clients, i perquè la continuem veient cada dia. La confiança i el tracte personal és clau en aquestes relacions.  Confiança com a base d’una  relació ètica i base compartida entre comerciants i persones consumidores de proximitat. A les botigues de proximitat la persona consumidora ha de trobar allò que necessita, allò que li cal, davant d’altres formes de venda més invasives. Així, des de la confiança també veiem com hi ha persones grans que donen el seu moneder perquè el botiguer o la botiguera agafin els diners que han costat els productes.

És evident que res és perfecte i poden sortir sorgir diferències, i ens podem equivocar. Recordem que el diàleg i el bon fer són crucials per resoldre el conflicte. Però si no és possible volem posar en el seu lloc i insistir en la importància de facilitar el full de reclamacions. El full de reclamacions és una eina que permet a la persona consumidora reclamar el seus drets i al comerç explicar la versió dels fets; i si l’error és seu solucionar-l’ho.

Avui en dia  i cada vegada més i en tots els àmbits propaguem aquestes incidències a través de les xarxes socials. En aquest sentit, reconeixem que són una bona eina de publicitat com ho és el canal físic o offline, sempre des d’una aproximació ètica. En tot cas, algunes vegades i de manera anònima, les xarxes socials poden produir distanciament entre les parts, perjudicant al comerç o la persona al·ludida. Per això, AICEC-ADICAE, CUS-ACPB, FACUA, UCC, UNAE i Barcelona Comerç recomanem al comerç que faciliti el full de reclamacions,  fins i tot quan no se li ha demanat. Volem, finalment, destacar que i dins les propostes per aconseguir la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat per a Barcelona, considerem molt important que tinguin cabuda les persones consumidores, a través de les seves organitzacions. Són un esglaó fonamental per a la continuïtat del comerç de proximitat.

Atesos els arguments expressats i davant la jornada simbòlica del 15 de març, com a Dia Internacional de les Persones Consumidores, fem una crida a les persones consumidores i al comerç de proximitat a treballar conjuntament per estendre i enfortir una cultura dels drets i deures en el consum i en el comerç. Serà positiva per la vitalitat del comerç de proximitat, per les bones relacions de consum i en definitiva, per uns barris, municipis i comunitats del nostre país i europeus amb més prosperitat i relacions econòmiques i ciutadanes harmòniques.

AICEC-ADICAE, CUS-ACPB, FACUA, UCC, UNAE i Barcelona Comerç