29 | 04 | 2025

Ahir, Espanya va patir una apagada elèctrica sense precedents que va afectar serveis essencials i milers de persones consumidores. Davant d’aquesta situació, des de la Federació UNAE Catalunya oferim informació sobre els drets de la ciutadania, els passos a seguir i algunes recomanacions pràctiques per fer front als perjudicis derivats d’aquesta incidència.

Drets de la ciutadania

Indemnitzacions per danys soferts:
Les persones consumidores poden reclamar pels danys ocasionats per l’apagada, sempre que no es consideri un cas de força major. Els principals supòsits són:

  • Aliments malmesos:
    Si s’ha perdut menjar refrigerat o congelat a causa de la interrupció del subministrament elèctric, es pot presentar una reclamació a la companyia distribuïdora o a la pròpia asseguradora. Cal aportar proves com fotografies del contingut malmès, tiquets o factures de compra. Els congeladors mantenen generalment els aliments en bon estat fins a 24 hores si no s’obren. En el cas dels aliments refrigerats, cal examinar-los abans del consum i, si es detecta cap alteració o hi ha dubtes sobre el seu estat, és preferible descartar-los.
  • Electrodomèstics avariats:
    Les pujades de tensió posteriors a l’apagada poden provocar danys en els aparells elèctrics. En aquests casos, és possible reclamar una compensació. És recomanable conservar les factures d’aquests aparells i aportar proves dels desperfectes, com informes tècnics, fotografies o documents que acreditin l’avaria.
  • Compensacions per la interrupció del servei:
    Si es pot acreditar que la causa de l’apagada no va ser de força major, les persones consumidores poden reclamar compensacions per la manca de subministrament, encara que no s’hagin produït danys concrets.
  • Transport afectat:
    Si l’apagada ha provocat la cancel·lació de viatges o desplaçaments, es té dret al reintegrament de l’import abonat o a la reubicació en un altre servei equivalent. També es pot reclamar assistència (àpats, begudes o allotjament) segons la normativa de cada mitjà de transport.

Com presentar una reclamació?

  • A les empreses subministradores d’energia:
    Cal contactar amb la comercialitzadora o distribuïdora per informar dels danys. Es recomana fer-ho per escrit, mitjançant el correu electrònic d’atenció al client que figura a la factura. S’han d’adjuntar les proves disponibles (fotografies, tiquets, factures, informes tècnics…).
  • A l’asseguradora:
    Moltes pòlisses d’assegurança de la llar o comercials inclouen cobertura per danys derivats d’una apagada elèctrica. Contacteu amb la vostra asseguradora per verificar les cobertures i iniciar el procediment de reclamació. És essencial aportar proves documentals dels danys i, si cal, un informe tècnic que en certifiqui l’origen.
  • Conservació de proves:
    La viabilitat de la reclamació dependrà en gran part de la documentació disponible. Conserveu totes les proves possibles: fotografies, factures, tiquets, informes de serveis tècnics, etc.

Impacte en negocis

Les empreses i professionals també tenen dret a reclamar pels danys o pèrdues derivats de l’apagada. Cal tenir en compte els següents aspectes:

  • Danys en equips i aparells electrònics:
    Es poden sol·licitar compensacions per avaries causades per pujades de tensió. És fonamental aportar factures i documentació tècnica que acrediti el desperfecte.
  • Pèrdues econòmiques:
    Si es pot demostrar que l’activitat es va veure interrompuda i que l’apagada no es va deure a una causa de força major, es poden reclamar compensacions per les pèrdues d’ingressos. Cal aportar documentació com registres d’inventari, factures de vendes o altres justificants.
  • Assegurances comercials:
    Les pòlisses comercials poden cobrir danys en equips, pèrdua d’ingressos o productes peribles (per exemple, en restaurants o supermercats). Reviseu la vostra pòlissa i contacteu amb l’asseguradora amb les proves corresponents.
  • Mesures preventives:
    Es recomana instal·lar sistemes de protecció contra pujades de tensió, disposar de generadors o fonts alternatives d’energia i tenir protocols d’emergència preparats.

Informació sobre assegurances

Les assegurances de la llar i comercials poden oferir cobertura per:

  • Avaries d’electrodomèstics causades per la pujada de tensió.
  • Pèrdua d’aliments peribles.
  • Altres danys materials derivats de la manca de subministrament.

Per reclamar, cal:

  • Contactar amb l’asseguradora tan aviat com sigui possible.
  • Revisar la pòlissa per identificar les cobertures específiques.
  • Aportar proves documentals (fotografies, factures, informes tècnics, tiquets…).
  • Sol·licitar, si escau, un informe tècnic que acrediti l’avaria.

Les compensacions poden incloure la reparació o substitució d’electrodomèstics i la reposició d’aliments malmesos. Tanmateix, les condicions i límits de cobertura varien segons cada assegurança.