Com cada estiu es multiplica l’activitat als aeroports amb motiu del període de vacances. Uns mesos en que els últims anys ha estat habitual cert col·lapse, caos, i multitud de reclamacions motivades per retards i cancel·lacions de vols. Algunes companyies ja s’han convertit en font habitual de problemes i el temor a una altra crisi estival planeja en molts consumidors en el moment d’adquirir els seus bitllets. Les aerolínies no són gaire més optimistes.
Per aquest estiu 2018 s’han programat al voltant de 222,5 milions de places als aeroports de la xarxa Aena, el que suposa aproximadament 1,3 milions de vols. Encara recordem durant l’estiu de 2016, en plena “operació sortida”, el caos que es va instaurar a l’Aeroport del Prat degut a les cancel·lacions i retards en els vols de Vueling per problemes operatius, i que en realitat no eren una altra cosa que manca de personal. A l’estiu de 2017 RyanAir va cancel·lar més de 2000 vols per manca de pilots.
Segons el que s’ha publicat a alguns mitjans de comunicació aquesta situació es pot tornar a produir aquest estiu en el cas de Vueling, per la fuga constant de pilots a d’altres companyies. Els problemes d’aquesta companyia venen de lluny i recentment Unae ja ha detectat un increment de les reclamacions per retards i cancel·lacions, tot i que la companyia havia anunciat que es prendrien mesures per evitar la gran crisi que va patir fa dos anys, i que va afectar a molts usuaris en ple període de vacances. Per altra banda RyanAir va patir els últims nadals la primera vaga de pilots que recordem. Per tot plegat, sembla lògic que els usuaris comencin a tremolar imaginant llargues esperes als aeroports.
En aquest cas, no influeix l’antelació amb la que s’hagi contractat el bitllet, i probablement la única previsió que es pot tenir és contractar la opció d’escollir seient per intentar evitar casos d’overbooking.
El que si que podem preveure i informar-nos degudament és sobre les mesures de l’equipatge de cabina que permet la companyia, i dirigir-se a l’aeroport amb suficient antelació segons les dates per evitar sorpreses amb les cues de facturació i de control de seguretat.
Atès que una bona part dels problemes que ens podem trobar no els podem preveure, si que és recomanable anar suficientment informat sobre quins són els nostres drets si ens trobem amb alguna incidència en el nostre viatge. Tot i que una de les obligacions de les companyies és informar-nos d’aquests drets si es produeix alguna alteració en el vol, facilitem aquest fulletó recentment editat per la Diputació de Barcelona per tal de poder dur-lo amb nosaltres i poder consultar-lo en cas de necessitat: https://www.diba.cat/documents/167269/173725011/quadriptic_DIBA_AERI_web.pdf/678ad123-4852-4429-afe2-86374392a073
Si voleu informació més detallada sobre els drets i obligacions en diferents casuístiques les podeu consultar també en aquest enllaç: http://www.aena.es/es/pasajeros/conoce-tus-derechos.html
Per altra banda, tot i que com s’explica en la informació dels enllaços facilitats, les companyies ens han d’assistir i compensar en cas de patir algun retard o cancel·lació, sovint s’excusen en casos de força major, o circumstàncies extraordinàries, que no podien preveure per no fer front a aquestes compensacions. Aquestes circumstàncies acostumen a ser incidències tècniques a l’avió, inclemències climatològiques, o vagues de personal.
Doncs bé, la Justícia fa temps que va considerant amb major freqüència que les vagues no són equiparables a causes de força major, atès que aquestes es poden preveure en molts casos. De fet, el Tribunal Superior de Justícia de la Unió Europea acaba de determinar recentment que fins i tot en el cas de “vagues salvatges” que es realitzen sense avís previ no és una causa d’exoneració de les obligacions de la companyia de forma automàtica, sense que abans s’examinin les circumstàncies concretes.
Fins i tot algun Tribunal ja ha dictaminat que no fer front a les compensacions al·legant problemes tècnics no pot ser usat com a circumstància extraordinària. Aquest és una “excusa” de la que han abusat les companyies per evitar abonar les compensacions, i sembla que els tribunals comencen a donar la raó a aquells usuaris que no es conformen amb aquesta simple explicació.