16 | 04 | 2021

Si any rere any el comerç on-line ha anat augmentat la crisi sanitària que estem vivient ha fet que aquest hagi crescut exponencialment. Perquè el barat no us surti car, us oferim 10 consells per comprar a internet:

  1. Comprar el que es necessita:  tots els estímuls que rebem ens inciten a comprar és per això que cal tenir clar que necessitem i fer-ne un consum responsable intentant no adquirir nous models si els vells ens funcionen, reutilitzant el que tenim a casa, comprant localment i no endeutant-nos per consumir el que no podem assumir econòmicament. Per aquest últim punt, cal vigilar amb els crèdits i les targetes de crèdit, tenint clar en tot moment quan hem gastat, en que i que tinguem diners quan toqui pagar-ho.
  2. Comparar: és important si escollim una oferta l’haguem comparat abans amb altres ofertes d’altres venedors, d’altres productes o d’altres marques, per tal d’emportar-nos el que necessitem amb la millor relació qualitat-preu possible. Especialment cal haver vigilat els preus originals dels productes sobre els que s’aplica un descompte o rebaixa en els dies anteriors per assegurar-nos que realment la oferta és una oferta, ja que, hi ha una pràctica habitual amb la que les empreses pugen els preus uns dies o setmanes abans d'un període de rebaixes perquè tinguem la sensació que el preu que ens oferten és molt baix i que la rebaixa és molt gran però realment quasi no hi ha hagut cap canvi significatiu.
  3. Vigilar el preu: Si hi ha una oferta s'ha d’indicar el preu rebaixat i el preu original i/o el % de rebaixa sobre el primer. Cal que comprovem que aquesta oferta sobre el preu sigui real i que estigui ben indicada, sinó ho podrem reclamar. Tanmateix, el preu ha de ser total i per tant hem de mirar que les despeses d’enviament i els impostos estiguin inclosos, no val que ens ho cobrin després apart i el preu final es vegi alterat.
  4. Supervisar si hi ha condicions especials: normalment quan les compres son a distància hi ha condicions especials però aquestes han d’estar ben indicades. Les principals amb les que hem d’anar amb compte són les polítiques de devolució que podran ser diferents en els terminis, les excepcions o el mètode de retorn dels diners. Així, que si veiem que hi ha condicions especials no hauríem de comprar allò que sigui provable que haguem de retornar i si ho retornem perquè hem vist que no hi havia condicions especials però ens les imposen, podrem reclamar que no estava indicat.
  5. Conservar la publicitat: com hem parlat en l’article de les ofertes i promocions, la publicitat és vinculant i per tant, l’empresa haurà d’acomplir el que aquesta contingui. A l’hora de reclamar serà important que obri en el nostre poder tot allò que ens hagin ofertat i ens hagi incitat a comprar, a més del tiquet o factura. 
  6. Analitzar les garanties: la garantia és la mateixa que comprant en un establiment, més concretament de dos anys i és el venedor qui ens l’ha de garantir, si no fos així també la podríem reclamar. Cal que recordem que no és el mateix la garantia que el desistiment, ja que en aquest últim podrem retornar els productes sense que aquests presentin danys ni defectes de fàbrica. El període de desistiment solament es té en les compres fora d’establiment o a distància (com és el cas) i és de 14 dies naturals. 
  7. Comprovar la qualitat: ha de tenir la mateixa qualitat que el mateix producte quan no s'adquireix de manera on-line. És important que mirem que això sigui així, ja que la situació contrària estaria prohibida.
  8. Dubtar del venedor: en les compres a internet cal que esbrinem qui hi ha darrere de les webs, ja que, gràcies a internet hi ha estafes amagades en les botigues on-line. És per això, que el primer que hem de mirar és si la web és lògica, si hi ha faltes d’ortografia o si es nota que és una traducció mal feta. També podrem buscar si existeixen opinions tan dins la web d’altres persones consumidores com fora d’algú que hagi fet servir la web. Tanmateix hem de veure si hi ha informació suficient sobre els productes i condicions de compra però, sobretot, cal veure si s’identifica l’empresa per saber si les dades que s’ofereixen són reals i si té una ubicació física. Hem de ser prudents si comencem a veure coses que no ens convencen i no comprar a llocs sospitosos, a més hem de tenir en compte que si l’empresa està ubicada fora del territori de la Unió Europea serà molt difícil o improbable que si hi ha quelcom que vagi malament obtinguem resposta a qualsevol reclamació i/o denúncia.
  9. Desconfiar de les ofertes impossibles: quan una oferta és tan bona que no ens la podem creure, no ens l’hem de creure, perquè normalment hi haurà alguna cosa que no serà com el que es prometia a l’anunci, no arribarà el producte, no serà de la qualitat promesa, tindrà defectes, ens cobraran per enviar-lo i l’empresa venedora s’amagarà quan reclamem no responent a la nostra petició.
  10. Reclamar: si per molt en compte que haguem anat finalment hem tingut problemes en la compra, contractació, aplicació de l’oferta, l’obtenció del producte adquirit, en l’aplicació de la garantia, el dret de desistiment o qualsevol altre que tingui a veure amb relacions de consum, demanarem a l’empresa venedora interposar una reclamació i si en un mes no ens contesta o dins d’aquest termini no arribem a un acord, podrem acudir als Serveis Públics de consum o a la nostra associació per tal que gestionin la reclamació i intentin arribar a un acord. Ara bé, com hem vist serà necessari que aportem els tiquets i la publicitat per tal que aquesta reclamació tingui èxit. Per altra banda, es podran denunciar els fets ocorreguts amb la possibilitat que s’obri un procediment sancionador cap a l’empresa venedora en els casos en que s’incompleixi la normativa vigent.

Per més informació sobre aquest tema o d'altres relacionats amb el consum podeu contactar amb nosaltres a unae@unae.cat